نیویورک تایمز : ایران تحریم ها را دور میزند .
یادداشتهای قاصدک
اجتماعی
درباره وبلاگ


در کتابی خواندم که میزان فرزانگی و فهم و درک انسانها بر دو عامل استوار است ؛ گفتن سخنی دلنشین و پسندیده و داشتن دلی سخن پذیر. دوست عزیز به وبلاگ یادداشتهای قاصدک خوش آمدید . مطالب وبلاگ من در خصوص سایبر و امنیت رایانه , مسائل اجتماعی و مذهبی خواهد بود . سعی خواهم کرد که با بیان مطالب متنوع , وبلاگ جذابی را خدمتتان ارائه کنم . ترجمه هایی که در این وبلاگ مطالعه میکنید بیانگر دیدگاههای نویسنده وبلاگ نیست . از این که لحظات گرانبهایتان را صرف بازدید از وبلاگ من می کنید متشکرم . هرگونه استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است . بنا به دلایلی تصمیم گرفتم که آدرس وبلاگمو از sorushafshar.blogfa.com به آدرس جدید mydandelions.loxblog.com تغییر بدم . و از این به بعد مطالبم رو در این آدرس منتشر خواهم کرد .
آخرین مطالب
نويسندگان

 به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، وزارت خزانه داري آمريكا در اين گزارش هشدار داد كه به رغم تحريم هاي گسترده و متعدد براي خارج كردن ايران از سيستم مالي بين المللي اين كشور راه هاي مختلفي براي دور زدن تحريم ها كشف كرده است.
خزانه داري آمريكا اين اقدامات را تهديدات در حال ظهور براي تحت تاثير قرار دادن اثر تحريم ها خواند.
براساس اين گزارش «آدام زوبين» مدير اداره كنترل و ارزيابي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا كه مسئول اجراي تحريم هاي اين كشور عليه ايران نيز هست، در اين باره گفت: ايراني ها از واحدهاي مبادله خصوصي و شركت هاي مختلف در ديگر كشورها براي انجام دادن مبادلات مالي خود استفاده مي كنند.

وي مدعي شد: اين معاملات با پوشش هاي جعلي و با اتكا به مبادلات بدون كاغذ كه به مبادلات حواله اي معروف هستند و در بخش هايي از خاورميانه و آسيا بسيار رايج است، انجام مي شود. اين مبادلات به صورت غيررسمي و با پول غيررايج و با استفاده از پيك ها و واسطه هاي قابل اعتماد انجام و جابجا مي شود.
اداره ارزيابي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا روز پنجشنبه نهادها و موسسات مالي آمريكا را از آنچه كه مدير آن تكنيك هاي مبادلاتي ايران براي دور زدن تحريم ها خوانده آگاه كرده است.
نيويورك تايمز در ادامه گزارش خود افزود: اين تحريم ها كه گفته مي شود براي كنترل برنامه هسته اي ايران اعمال شده است، بسياري از بانك هاي ايراني را در ليست سياه خود قرار داده و آنها را از انجام مبادله در سيستم مالي بين المللي منع كرده است تا از اين طريق انجام معاملات نفتي ايران را مختل كند.
آدام زوبين همچنين در كنفرانس خبري در مقابل خبرنگاران بزرگترين دستاورد تحريم ها را مقابله با دسترسي ايران به سيستم مالي بين المللي و كانال هاي بانكي خواند اما همزمان تاكيد كرد كه ايران در حال تطابق دادن خود با اين تحريم ها است.
گزارش وزارت خزانه داري آمريكا درباره توانايي ايران در دور زدن تحريم ها در حالي منتشر شده است كه پيش از اين نيز رسانه هاي غربي در گزارش هاي متعددي به ناكارآمدي اين تحريم ها اذعان كرده اند. اعتراف وزارت خزانه داري آمريكا از آن جهت بسيار حائز اهميت است كه از سوي نهادي كه مسئوليت مستقيم اجرا و نظارت بر تحريم ها عليه ايران را برعهده دارد، اعلام مي شود.
مقامات اين وزارت خانه پيش از اين ادعا كرده بودند كه تحريم هاي اول ژوئيه (تير91) با خاصيت فلج كنندگي و گزنده بودن ايران را مجبور به تغيير محاسبه و رفتار خواهد كرد.
فريد زكريا: ايران تسليم آمريكا نخواهد شد
در همين رابطه نظريه پرداز و تحليل گر ارشد مسائل سياست خارجي آمريكا، گفت: از آنجا كه ايران تسليم آمريكا نخواهد شد، آمريكا مجبور است در قبال ايران به دنبال راه حلي مبتني بر مذاكره باشد.
فريد زكريا طي مقاله اي در مجله تايم بحث هايي كه در پي نامزدي چاك هيگل براي تصدي پست وزارت دفاع آمريكا در رسانه هاي آمريكايي مطرح شده بود را مورد بررسي قرار داد.
به گزارش فارس، اين ويراستار نشريه تايم نوشت: «مخالفان معرفي چاك هيگل به عنوان وزير دفاع بعدي آمريكا ادعا مي كنند كه ديدگاه هاي او درباره اسرائيل از چارچوب هاي جريان اصلي سياست آمريكا خارج است.»
وي مي افزايد: اما، ديدگاه هاي واقعي چاك هيگل اين را انعكاس نمي دهند زيرا وي در بسياري از مقوله ها تا اندازه زيادي شبيه شيمون پرز (رئيس رژيم صهيونيستي) است.
اين استاد سياست خارجي آمريكا مي نويسد: «با اين حال، ديدگاه هاي هيگل درخصوص اسرائيل نامربوط هستند زيرا اين كاخ سفيد و كنگره هستند كه سياست هاي آمريكا را در اين خصوص تعيين مي كنند.»
فريد زكريا، علي رغم اين، ديدگاه هاي هيگل درباره ايران را خارج از چارچوب هاي جريان اصلي سياست خارجي آمريكا مي داند و آن را پديده مباركي ارزيابي مي كند زيرا به زعم وي، واشنگتن در اين موضوع به «تفكراتي تازه» نياز دارد.
به نوشته فريد زكريا، دولت اوباما در سال 2013 و شايد در طي ماه هاي آينده با بحراني در ارتباط با ايران مواجه خواهد بود.
اين تحليل گر ارشد مسائل سياسي در ادامه مي افزايد: از آنجا كه ايران تسليم آمريكا نخواهد شد و جنگ آمريكا با ايران هم گزينه اي نيست كه براي آمريكا جذاب باشد، دولت آمريكا مجبور خواهد بود به دنبال راه حلي مبتني بر مذاكره باشد، يعني استفاده از سياست چماق و هويج كه اغلب از آن به ديپلماسي مبتني بر زور ياد مي شود.
به گفته وي، آمريكا تاكنون استفاده از چماق را زيركانه در دستور كار قرار داده است، اما تاكنون هويج ها را نشان نداده است: «آمريكا قادر نبوده است براي خودش يا دنيا توافق قابل قبول را تعريف كند و مهم تر از همه اينكه نتوانسته نشان دهد اگر با ايران به توافق برسد، مايل است چه كند؟ آيا تحريم ها برداشته مي شوند؟ كدام تحريم ها لغو مي شوند؟ آيا آمريكا از تلاش براي سرنگون كردن رژيم ايران دست بر خواهد داشت؟ آيا آمريكا مايل خواهد بود روابطش با ايران را به حالت عادي بازگرداند؟»
زكريا با اشاره به موانعي كه آمريكا براي رسيدن به راه حل در موضوع هسته اي ايران با آنها روبرو است مي نويسد: واشنگتن براي اينكه به ايران مشوق هايي ارائه دهد تا بتواند با اين كشور به توافق هايي پيرامون برنامه هسته اي اش برسد به ابتكار و خلاقيت نياز دارد.
اين نظريه پرداز مسائل سياسي معتقد است؛ چاك هيگل همان گزينه اي است كه مي تواند با پيشنهاد دادن رويكردي كه در آن مزايايي براي تهران در نظر گرفته شده باشد، ديدگاهي را در درون دولت آمريكا به وجود آورد كه با حصول اطمينان از اينكه ايران به بمب دست نمي يابد با اين كشور به توافق برسد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها